Декларацията, подписана от министрите на висшето образование на 29 страни в Болоня, постави през 1999 година началото на най-значимия общ европейски процес в политиката на реформи на висшето образование в Европа, т.нар. Болонски процес. Смисълът на процеса е насочен към една основна цел – създаване на Европейско пространство за висше образование.
Определението на тази цел произтича както от конкретния контекст на общото развитие на социалния и икономически живот в Европа, така и от динамиката и идеите в областта на висшето образование.
Страните членки на Европейския съюз осъзнават, че за да достигнат единно културно и духовно измерение, водещо в крайна сметка и до общи икономически резултати, е необходимо на първо място образователните системи да мислят в една посока, макар и подчертано разнообразно.
Общоевропейският сайт на инициативата: http://www.ehea.info/
Болонската декларация определя няколко ясни цели, които водят към изпълнението на главната цел:
- Разбираема и съпоставима система на висшето образование;
- Възприемане на система, включваща два основни цикъла;
- Въвеждане на система от образователни кредити;
- Засилване на мобилността;
- Засилване на сътрудничеството в областта на оценяването на качеството;
- Засилване на европейските измерения във висшето образование.
- В център на вниманието на европейската реформа Болонската декларация поставя:
- структурата на системите за висше образование;
-
общи принципи за осигуряване на качеството;
-
признаване на квалификации и периоди на обучение;
-
увеличаване на мобилността и преодоляване на пречките пред свободното движение.
Болонската декларация отхвърля бариерите и границите пред знанието. Тя поставя една цел – сътрудничество и чувство за съпричастност в цялата европейска територия на знанието и науката, доверие между системите, мотивация за по-високо и по-силно образование и научни изследвания, сътрудничество с работодателите и създаване на прозрачност за цялото общество.
Цялата статия можете да прочетете тук.